Skøyter

Som nybegynner klarer du deg lenge med de "vanlige" skøytene du får kjøpt i en sportsbutikk. Merk at disse bør SLIPES før du begynner på kurs. Sammenligne det med å gå på langrennsski uten skismøring.

Vi anbefaler at man går over til å bruke profesjonelle kunstløpskøyter så fort ferdighetsnivået tillater å begynne med hopp og øvelser som krever at man lener seg på inner- eller ytterskjær. Dette er vanligvis etter endt skøyteskole. Disse skøytene har en annen oppbygning, stabilitet og svært mye bedre jern, som er betraktelig tryggere når man utfører de ulike øvelsene. 


Vil du leie skøyter? 
Klubben har et stort utvalg av skøyter som våre medlemmer kan leie rimelig. Du leier da et par for en hel sesong (høst eller vår), og de kan da også brukes på fritiden utenom trening. Vi har skøyter tilpasset både skøyteskolenivå og aspiranter. Dette er en godt tilbud mens føttene er i vekst, ettersom nye skøyter av denne typen ofte er en kostbar investering. Skøytene vi pr høst 2021 har til utleie er Edea Brio og Edea Overture.
Kontakt Mariko Stien for å avtale prøving. 

Ta vare på skøytene dine

Jernet på skøytene er alltid utsatt for slitasje og rust. Her er noen tips for å forhindre dette:
 

  • Når du har på skøytene utenfor isen, bruk kalosjer. Kalosjer beskytter jernet mens du går, men ødelegger jernet om det oppbevares med dette på.  

  • Tørk alltid grundig av jernet etter bruk. Rust oppstår når jernet er vått over tid, så et vanlig lite håndkle er enkel forsikring mot dette. 

  • Beskytt både støvler og jern ved å bruke myke jerntrekk etter at de er tørket. Disse er skøytenes beste venn når de oppbevares i bagen. Og husk, jerntrekk er ikke det samme som kalosjer. Kalosjene skal ligge pent ved siden av i bagen.   

  • Se alltid etter slitasje på lissene, et par i reserve er alltid lurt. 

  • Merker på skøytene kan pyntes på med hvit skokrem. 

  • Slip skøytene etter hver tredje måned ved aktiv bruk. Klubben har egen slipemaskin som utfører en riktig slip. Kontakt Mariko for å bestille slip.                                                                                             

Smart bekledning på isen
  • Fleece- eller ullgenser og varme tights anbefales og alle plagg bør være tettsittende og varme nok. Aktiviteten på isen er høy, og det er mer vanlig å bli for varm enn omvendt. Tenk at det alltid er greit å kunne ta av seg noen lag, og at dette bør kunne gå uten å ta av seg skøytene.

  • Tynne sokker, f.eks tynn merinoull anbefales i skøytene. Aldri velg skøyter som er et nummer for store fordi du vil ha tykk sokk i - skøytene må alltid sitte tett på foten for å gi riktig støtte. 

  • Hansker eller vanter beskytter hendene ved fall på isen.  

  • Unngå jeans, de kan gjøre det vanskelig å bevege seg. Og så blir de skikkelig kalde når de er våte.

  • Unngå plagg med hetter, store skjerf og annet som kan være i veien eller henge fast i skøytene ved fall.

  • Varme klær som parkdress og boblejakker begrenser bevegelsesfriheten, og gjør det vanskelig for trenere å se om øvelser blir riktig utført. 

  • Pannebånd eller tettsittende lue er smart under hjelmen. Ved bestått test 1 kan man gå uten hjelm, og da anbefales pannebånd og høy hestehale for å gi en viss beskyttelse av ører og bakhodet.